A e-kereskedelem és az AI-fejlesztés gyorsan változó világában új csatatér nyílt meg a fogyasztói adatok gyűjtése és felhasználása körül. Ennek a vitának a középpontjában a Temu vásárlási alkalmazás áll, amely több javasolt csoportos keresettel is szembesült, amelyek túlzott adatvédelmi jogsértéseket és jogosulatlan adatgyűjtést állítanak.
A Temu adatgyűjtési gyakorlatai vizsgálat alatt
A Temu ellen az Amerikai Egyesült Államokban indított perek azt állítják, hogy az alkalmazás "a vásárlási alkalmazáshoz szükségesnél több felhasználói adatot gyűjt" és hozzáfér "szinte minden dologhoz a telefonján". Ez magában foglalja a személyes adatokat, a kreatív munkákat és még a gyermekek adatait is - egy olyan gyakorlatot, amelyről a felperesek azt állítják, hogy megsérti az egyének alapvető magánélethez és tulajdonhoz való jogait."A Temu lényegében 'szinte teljes digitális lábnyomunkat' vette el beleegyezésünk nélkül" - mondta az ügy egyik vezető ügyvédje. "Ez nyilvánvaló megsértése az emberek alapvető jogainak, és szándékunkban áll felelősségre vonni a vállalatot."
A Temu válasza és a tágabb következmények
A vádakra válaszul a Temu fenntartotta, hogy "a magánélet védelme és az adatkezelési gyakorlataink átláthatóságának fenntartása alapvető értékeink". Ugyanakkor a fogyasztóvédők aggodalmaikat fejezték ki a rendkívül alacsony árak és a lehetséges kizsákmányoló munkaerő-gyakorlatok vagy nem biztonságos termékek miatt.A Temu adatgyűjtése körüli jogi csaták egy szélesebb tendencia részét képezik, mivel a technológiai cégek egyre nagyobb ellenőrzés alá kerülnek a fogyasztói adatok AI-rendszerek képzésére történő felhasználása miatt. Hasonló perek indultak a Google ellen is, amelyet azzal vádolnak, hogy titokban gyűjti az adatokat millió internetfelhasználótól, hogy megtáplálja a Bard chatbotját.
Az adatvédelem és az AI-fejlesztés jövője
Ahogy a generatív AI-eszközök egyre kifinomultabbá válnak, az adatvédelem és a tulajdonjog körüli feszültségek valószínűleg tovább fokozódnak. A jogalkotóknak és a szabályozóknak kényes egyensúlyt kell találniuk az innováció ösztönzése és az egyéni magánélet és autonómia védelme között.
Ezek az esetek feltehetően csak a jéghegy csúcsa. A technológiai cégek fogyasztói adatkezelése lesz a következő évtized meghatározó kérdése, messzire mutató következményekkel az AI és a digitális gazdaság jövője szempontjából.